0%

Kiút az algoritmusok útvesztőjéből – milyen változásokkal lehet majd találkozni a nagy közösségimédia-platformokon?

A digitális szolgáltatásokról szóló rendelet (DSA) számtalan új, a felhasználóbarát és átlátható platformhasználatot elősegítő rendelkezést fektet le, amelynek egy része már idén, azaz 2023 augusztusától alkalmazandó lesz az olyan online óriásplatformokra és nagyon népszerű online keresőprogramokra, mint a Facebook (Meta), a TikTok, a YouTube, a Twitter (vagy újabban „X”) és a Google kereső.

Jelen cikkben betekintést nyújtunk azzal kapcsolatban, hogy milyen változásokkal találkozhatnak a felhasználók a legnépszerűbb platformokon.

Ahogy korábbi cikkünkben említettük, a bizottság 2023. április 25-én kijelölte az „óriásokat”, azaz azokat a rendkívül népszerű és hatalmas felhasználóbázissal rendelkező (legalább 45 millió havi aktív felhasználó) platformokat, amelyekre nézve a DSA korábban lesz alkalmazandó, mint más platformokra nézve. Alább összeszedtük azokat a legfontosabb változásokat, amelyek a felhasználók platformhasználati élményét alapjaiban érintik.

Viszlát algoritmusok? – a profilalkotáson alapuló ajánlórendszerekből való kimaradás lehetősége

A felhasználók nagy többségének ismerős lehet, hogy amikor megnyitja gyakran böngészett közösségimédia-oldalait, ritkán találkozik időrendi sorrendben a tartalmakkal, sőt, rengeteg olyan tartalmat is lát, amelyet nem követ vagy éppen kedvel. Általánosságban kijelenthető, hogy a platformok egyedi, személyre szabott profilt alkotnak rólunk kereséseink, érdeklődéseink, kapcsolt alkalmazástevékenységeink vagy éppen ismerőseink adatai alapján, és e kritériumok szerint jelenítenek meg bizonyos tartalmakat a felhasználó hírfolyamában.

A profilalkotáson alapuló ajánlórendszerek megkerülése a DSA alkalmazása előtt olykor megnehezített módon elérhető opció volt, ugyanakkor az új szabályozás értelmében a felhasználóknak lehetőségük lesz az egyedi profiljukon alapuló szűrés helyett más szűrési és tartalommegjelenítési lehetőségeket választani.

Az új rendelkezést érdemes egy példával felvezetni. István amellett, hogy rajongással szereti a labdarúgást, leginkább barátaival és családjával beszélget a Facebookon. István hírfolyamát barátnője posztjai, a Real Madrid aktuális sikerei, illetve barátainak horvátországi képei teszik ki. Egyik nap egy egyetemi ismerőse hétvégi programokat ajánl neki az „Események” fül alatt, e programokat István tüzetesen átnézi, sőt több esetben külön rákeres a programot szervező oldalakra is. Az algoritmusok ugyanakkor nem puszta, egyedi érdeklődést érzékelnek ebben az esetben, hanem azt, hogy István újabban nagy érdeklődést mutat a borkóstolók és szabadtéri színházak, illetve a vonatkozó események iránt. Az Istvánról alkotott profilban így már nemcsak a nyaraláson született baráti képek és kedvenc csapatának friss igazolásokról szóló hírei képviseltetik magukat, hanem a szezonális újbor-csomagokról szóló reklámok és a nyári szabadtéri Ionesco- és Dürrenmatt-feldolgozások is. István felületén tehát egy idő után megjelennek különböző szőlészetek reklámjai és színházi eseményeket hirdető nyílt csoportok bejegyzései – mindezt úgy, hogy István továbbra sem követ, illetve kedvel egy ilyen tematikájú oldalt vagy csoportot sem. A DSA új rendelkezése alapján viszont Istvánnak lehetősége nyílik, hogy kilépjen az „algoritmikus labirintusból”. A rendelet alapján ugyanis a felhasználók tájékoztatást kaphatnak arról, hogy miért ajánl nekik az adott platform bizonyos tartalmakat, illetve lehetőségük lesz lemondani a profilalkotáson alapuló ajánlásokról is.

Fontos megemlíteni, hogy az algoritmikus profilalkotás tekintetében a Meta elsőként mutatott be új funkciókat a DSA-nak való megfelelés érdekében. A Facebookon és az Instagramon 22 új, úgynevezett „rendszerkártya” lesz, amelyek alapján a felhasználók könnyen tájékoztatást kaphatnak arról, hogy mit és miért ajánl nekik a platform. A Meta felületein ugyancsak lehetséges lesz a nem mesterséges intelligencián alapuló algoritmikus tartalomajánlás kikapcsolása is, és ehelyett a felhasználók válogathatnak másféle szűrések közül (lásd időrendi megjelenítés, ismerősök elsődleges megjelenítése).

Hatékonyság és átláthatóság a fókuszban – röviden a bejelentésekről, panaszokról és a szerződési feltételekről

A felhasználók számára különösen fontos újítás a hatékony bejelentési lehetőségek megjelenése. E mechanizmusok lehetővé teszik a platform felhasználóinak, hogy könnyen, felhasználóbarát módon tudjanak olyan tartalmakat jelenteni, amelyeket jogellenesnek gondolnak. E rendelkezés másik kiemelkedő eleme, hogy a platformoknak a bejelentéseket kellő gondossággal és alapossággal kell kezelniük, ezzel garantálva, hogy a bejelentések valóban érdemi vizsgálaton menjenek keresztül. A jogellenes tartalmak bejelentése kapcsán informatív és hasznos útmutatót talál e cikkünkben.

Kiemelendő az új panaszkezelés és a vonatkozó döntésindokolási kötelezettség is a platformok részéről. A DSA rendelkezéseinek értelmében, ha a platformról eltávolítják, felfüggesztik vagy korlátozzák az általunk posztolt tartalmat, felhasználói fiókunkat, a platformhoz való hozzáférésünket vagy akár a kifizetésünket egy platformról, lehetőségünk lesz ingyenes és elektronikus panasszal élni az adott platform tevékenységével szemben. A platformoknak nem csupán kezelniük és dönteniük kell a panaszokról, hanem a döntést részletesen és alaposan meg is kell indokolniuk úgy, hogy egyértelmű legyen a korlátozás, felfüggesztés vagy eltávolítás célja és jogalapja. Ezáltal pedig a platform döntésével szemben egyszerűbb lesz a jogorvoslat lehetősége.

Végül érdemes megemlíteni, hogy a szerződési feltételeket úgy kell ki- és átalakítaniuk az óriásplatformoknak, hogy azok a felhasználók számára könnyen érthetők és hozzáférhetők legyenek. E téma kapcsán érdemes elolvasni részletes cikkeinket, ahol az óriásplatformok szerződési feltételeiből készítettünk kisokosokat: Facebook, Instagram, Twitter (X), TikTok, Snapchat.

Megítélni, hogy a DSA hosszú távú hatásai hogyan hatnak majd a felhasználók mindennapi platformhasználatára, talán elhamarkodottnak tűnik, ugyanakkor kihangsúlyozandó, hogy a DSA fontos, felhasználóorientált, a hozzáférhetőséget és átláthatóságot előtérbe helyező, progresszív szabályozás, amely segíti az európai felhasználókat abban, hogy könnyebben el tudjanak igazodni az algoritmusok és generált profilok útvesztőjében.

Szerző: onlineplatformok.hu

Ez is érdekelheti