0%

TikTok Szolgáltatási feltételek kisokos

utolsó módosítás: 2023. július 13. 13:34

Talán keveseknek kell bemutatni a TikTokot (vagy Kínában Dǒuyīnként ismert) videómegosztó közösségi média platformot. A felhasználók számát csupán saccolni lehet, mindenesetre ha összeadjuk a TikTok (tehát a “nyugati” alkalmazás-változat) és a kínai verzió felhasználóinak számát közel kétmilliárdos felhasználói számot kapunk, ezzel pedig a WhatsApp-pal versenyez a dobogóért a legnépszerűbb közösségi média platform díjért folyó fiktív (vagy valós) versenyben (az első a Facebook, a második a Youtube a Statista mérése szerint). A TikTok ugyanakkor egy könnyen meghatározható demográfiai körben örvend páratlan népszerűségnek: az összes felhasználó közel fele 18-24 év közötti és akik körülbelül 1 órát töltenek minden nap videók görgetésével. Az alábbi cikk bemutatja milyen Szolgáltatási feltételeket fogad el naponta több ezer új felhasználó és mikre érdemes odafigyelni a TikTok használata közben.

A Terms of Service; Didn’t Read (TOSDR) nevű általános szerződési feltételeket jogi alapon értékelő honlap osztályzata alapján a TikTok Szolgáltatási feltételek Grade E-t kaptak, a magyar osztályozásban ez a kettes/elégséges szintnek felel meg. Akárcsak a Facebook a TikTok is tripartid rendszert használ a Szolgáltatási feltételek megértéséhez: (1) Felhasználási feltételek, ezek a TikTok használatáról rendelkeznek, (2) Adatvédelmi szabályzat, amely az adatok kezelését és felhasználását részletezi és (3) a Közösségi irányelvek, amely a Facebook Közösségi alapelveihez hasonlóan bizonyos magatartásokról rendelkeznek, mint például a gyűlöletbeszéd vagy az uszítás. Jelen cikk a Felhasználási feltételek azon rendelkezései közül válogat, amelyek ugyan a platform-vizsga teljesítésére elegendők, de talán mégsem elégségesek adataink kezelésének szempontjából.

„Egy csillag táncra perdült, s az alatt születtem én.”[1] – Felhasználási feltételek érthetően a jövő énekes-táncos sztárjainak

Fontos elöljáróban kiemelni, hogy a TikTok három, eltérő szabályzattal rendelkezik (USA, EGT-UK-Svájc és egyéb régiók együttesen) attól függően, hogy földrajzilag hol vagyunk, a feltételek között pedig fontos eltérések is vannak. A magyar felhasználókra az EGT szerinti Felhasználási feltételek irányadók. A TikTok Felhasználási feltételek sajátosan vannak megfogalmazva, rendkívül rövid, linkekkel elárasztott szerződési feltételekkel találkozhatunk és unortodox módon a TikTok maga ír minden egyes szakaszhoz egy „Rövidített” verziót a (szerintük) fontos rendelkezésekről pár mondatban, kvázi összefoglalóként.

A közösségi média oldalakra jellemző módon a TikTok is rendelkezik arról, hogy magáért a használatért nem kell fizetnie a felhasználóknak, a platform üzleti modellje a hirdetésekre épít, amelynek keretében a hirdetők fizetnek a TikToknak, hogy megadott paraméterek szerint a hirdetni kívánt tartalmat megjelenítse a felhasználóknak, mindezt a felhasználók adatainak felhasználásával. A fizetésmentesség alól egyedüli kivétel az alkalmazáson belüli „éremvásárlás”, erre külön irányelv is vonatkozik.

A TikTok teljeskörű használatához szükséges regisztrálni egy fiókot, ugyanakkor egyes alapvető funkciók elérhetők fiók nélkül (pl. meg lehet nézni egy harmadik fél cikkében belinkelt TikTok videót, de kedvelni, kommentelni nem lehet). A fióknyitás egyedül életkorhoz kötött (ellentétben például a Facebookkal, ahol se szexuális bűncselekményért elítéltek, se korábban tiltott volt felhasználók sem regisztálhatnak), 13 év alattiak a szabályzat szerint nem regisztrálhatnak a TikTokra. A TikTok használatánál is fontos az életkor; egyes funkciók, így az interakcióba lépés vagy annak kezdeményezése, tartalom létrehozása, mások által posztolt tartalom megtekintése minden felhasználó számára lehetséges, de a közvetlen üzenetküldés vagy a TikTok ÉLŐ közvetítéshez kapcsolódó funkciók 16 éves kortól, a virtuális cikkekkel történő interakcióba lépés pedig 18 éves kortól megengedett.

Mit tehetek és mit nem a TikTokon?

A Közösségi irányelvekben foglaltak tiszteletben tartása mellett a Felhasználási feltételek is részletesen rendelkeznek tiltott/nem megengedett magatartásokról. Értelemszerűen semmiféle jogellenes tevéknységgel összefüggésben nem használható a TikTok, ideértve mások fiókjának, megosztott tartalmának jogellenes használatát, a platform működésének és a felhasználók biztonságának veszélyeztetését. Különösen tág megfogalmazású rendelkezés a „más felhasználók szórakozásának negatív módon történő befolyásolására” alkalmas platformhasználat – e körbe ugyanis gyakorlatilag bármely tevékenység beletartozhat egy humoros megjegyzéstől kezdve a halálos fenyegetésig. Szintén kérdéses, hogy létezik-e univerzális fogalom a „felhasználók szórakozása” kapcsán. Ugyanilyen tág megfogalmazást használ a szabályzat a tiltott tartalom közzétételi formák kapcsán. A tiltott tartalmak köre evidensnek tűnhet: káros félretájékoztatás, más jogainak sértése, fenyegetés, meztelenség ábrázolása, előítéletességet hirdető tartalmak. A lista ugyanakkor nem zárt, a jogban ismert nyíltvégű felsorolást alkalmazva, a TikTok minden olyan tartalmat tilthat, amely „más okból káros tartalmat foglal magában (például olyan tartalmat, amely kiskorúaknak fizikai, szellemi vagy erkölcsi károsodást okoz)”. Ezeknek a nyelvi megoldásoknak az előnye, hogy bármely, a példálózásból kimaradt tiltandó, jogellenes magatartásra meg lehet később feleltetni, ugyanakkor fennáll annak a veszélye is, hogy a TikTok mint privát szabályozó leszűkíti, és ezzel súlyosan korlátozza a szólásszabadsághoz vagy a véleménynyilvánításhoz való jogot. A TikTok rendelkezik arról is, hogy a fizetett tartalmakat köteles a reklámozó felhasználó valamilyen módon jelezni a posztjában és a reklámozás, hirdetés nem alkalmazhat többek között semmiféle személyes adat szerinti megkülönböztetést és nem lehet káros kiskorúakra vagy a környezetre.

Az első komolyabb, buktatónak is tekinthető, rendelkezés a tartalomkorlátozásnál jelentkezik. „Ha valamely tartalomhoz való hozzáférést megszüntetjük vagy korlátozzuk, arról indokolatlan késedelem nélkül értesítjük Önt, és közöljük döntésünk okait, kivéve, ha ez nem helyénvaló számunkra, vagy ha észszerű okokból azt feltételezzük, hogy ez kárt okozna nekünk”. Az utolsó mondatrész értelmében tehát a TikTok gyakorlatilag bármit, bármikor, kvázi bármilyen, szerintük jogos indok miatt törölhet és indokolási kötelezettség alól is mentesülnek, amennyiben a TikTok maga úgy ítéli meg, hogy az indokolás kárt okozna maguknak.

Szintén fontos megjegyezni, hogy hiába törlünk tartalmat, az nem feltétlenül tűnik el a platformról, hiába szeretnénk. Lássunk egy gyakorlati példát! A TikTok rendelkezik egy ún. Duett funkcióval – ennek keretében Zoli felhasználó videójához csatlakozik Réka felhasználó egy teljesen új videót létrehozva, ahol a videó egyik oldalán Zoli eredeti videója, a másik oldalán Réka Zolira adott reakció videója látható. Ez a videófajta különösen népszerű éneklős videóknál. Mi történik, ha Zoli le akarja törölni az eredeti videót és azt akarja, hogy többet ne legyen látható az adott poszt? A helyzet az, hogy Zoli hiába törli a posztot, az teljes egészében fennmarad Réka Duett-videójában. Így előállhat az a helyzet, hogy letörölni kívánt videónk több ezer Duettben él tovább, eltávolítása a TikTokról pedig kvázi lehetetlenné válik (és akkor még említést sem tettünk a Duettek Duett videójáról). Erre egy megoldást javasol a TikTok, kérelmezni lehet a Duett videók törlését, ennek hatékonysága viszont feltételezhetően nincs arányban azzal a kényelmetlenséggel, amelyet az okoz, hogy a Duettben szereplő videó nem kerül automatikusan törlésre.

Tudni érdemes azt is, hogy bármilyen tartalom megosztásával a felhasználó nem kizárólagos, ingyenes, átruházható, további felhasználási engedély adásával továbbadható, területi korlátozás nélküli felhasználási engedélyt ad a TikToknak, magyarán a TikTok gyakorlatilag bármilyen célra felhasználhatja a videót, a videó szellemi tulajdonjog szempontjából nem a felhasználóé. Szintén felhasználási engedélyt kap a többi TikTok felhasználó is, ennek értelmében lehet Duettet vagy Kollázs videót csinálni, anélkül, hogy az eredeti posztoló ügyvédjének keresetlevele miatt kellene aggodalmaskodni.

A Facebook Felhasználási feltételek kisokosban is megemlített „házibuli szabályok”, tehát az a szabályozási módszer, amely szerint a házigazda által megszabott szabályok elfogadása és betartása nélkül nem lehet a házibuliban részt venni, egyedi példája a TikTok ígérettétele a Felhasználási feltételek 5. pontjában. Amellett, hogy a TikTok ígéretet tesz, hogy szakértelemmel és gondossággal szolgáltat a felhasználóknak (bár ennek az ígéretnek a manifesztációja várat magára, tekintve, hogy a TikTok hemzseg adatvédelmi résektől és az amerikai szabályozó hatóság szerint a TikTok katonai használata nemzetbiztonsági kockázatot jelent), nem ígéri, hogy a TikTok örökké vagy a jelenlegi formájában valamilyen meghatározott ideig létezni fog, ezért a felhasználók ne lepődjenek, ha holnap a TikTok többé nyom nélkül eltűnik a telefonjukról. Szintén sajátos megoldást alkalmaz a TikTok a felhasználói tartalmakhoz kapcsolódó felelősség kapcsán. Ahogy fogalmaz a Felhasználási feltételek: a TikTok nem ígérheti és nem is ígéri meg, hogy a felhasználók által létrehozott Platformon található bármely tartalom pontos, teljes, naprakész, nem sérti harmadik felek jogait, jogszerű (sic!) vagy nem sérti meg a felhasználót. Sőt a TikTok akkor sem vállal semmiféle általuk okozott veszteségért felelősséget, ha „megfelelő szakmai körültekintéssel jártak el”, kivéve ha a saját Felhasználási feltételeiket sértik meg vagy a veszteség bekövetkezése előrelátható volt a Feltételek megkötésének időpontjában. Magyarra lefordítva, a TikTok semmiért nem vállal teljes mértékben felelősséget, kivéve, ha a saját feltételeiket a saját tevékenységükkel megsértik és ezzel okoznak veszteséget. Ahogy a mondás tartja: innen szép nyerni.

Módosíthatunk? Igen vagy igen?

A TikTok időről időre módosíthatja a szabályzatait, erről vállalja, hogy jelez a felhasználóknak (pontos határidőt nem ad, ellentétben például a Facebookkal az értesítés küldésére). A TikTok a módosításokat a felhasználók észszerű érdekeinek figyelembevételét követően teszi meg, ennek a rendelkezésnek az értelmezése a már fentebb is említett tág megfogalmazás miatt igen nehézkes. Mindenesetre, amennyiben a felhasználó „nem ért egyet a Feltételek vagy a TikTok módosításával, akkor abba kell hagynia a Platform használatát”. Ahogy az a Facebook kisokosban is említésre került, ez a fajta szabályozási módszer a fentebb említett házibuli szabályok iskolapéldája, hiszen gyakorlatilag semmilyen módon nem tud érvényesülni a felhasználó szándéka és egyáltalán nem életszerű és valós alternatíva a platform otthagyása. Különösen problémás ez abban a tekintetben, hogy a platform felhasználója eleve információs aszimmetria helyzetből indul, azaz a felhasználó jóval kevesebb és kevésbé pontos információval rendelkezik a TikTokról vagy a platformhasználatról, nem beszélve annak adatvédelmi aspektusairól, mint a TikTok.

Összességében tehát érdemes kiemelten ügyelni arra, hogy mit posztolunk a TikTokra. A fentiek elolvasása után, talán ki lehet jelenteni, hogy a TikTok Felhasználási feltételek igencsak a „hazai pályának” kedveznek, így különösen javasolt a platform körültekintő, tudatos használata.

[1] William Shakespeare, Sok hűhó a semmiért, fordította: Mészöly Dezső. MEK online, 17.o.

Szerző: onlineplatformok.hu

Ez is érdekelheti