Tik-Tak: lejárt a felkészülési idő, ideje megfelelni a DSA-nak
A Bizottság 2023. április 25-én azonosította az online óriásplatformokat és nagyon népszerű online keresőprogramokat, amelyek augusztus végéig kötelesek megfelelni a DSA új, legszigorúbb kötelezettségeinek. A 19 óriás között kapott helyet a magyar felhasználók körében is népszerű két közösségimédia-platform, a Facebook és a TikTok is. Hivatalos kommunikációjuk szerint mindketten üdvözlik az új szabályozást. Nézzük, milyen változtatásokat vezettek be azért, hogy megfeleljenek a a DSA-nak. Öt jelentősebb módosítást mutatunk be, amelyek által az európaiak online élettere jelentősen megváltozhat az említett platformokon.
1. AI-OFF, avagy a személyreszabás kikapcsolása
A DSA-t megelőző kiindulópont az volt, hogy a Facebook és a TikTok is alkalmaz ajánlórendszereket, profilozza felhasználóit, azaz rengeteg adatot összegyűjtenek rólunk, amelyeket alaposan ki is elemeznek. Ennek nyomán hírcsatornáinkat, felületeinket eddig személyre szabottá tették, azonban mostantól ennek nem kell feltétlen így lennie. Az új szabályozás által lehetőség nyílik számunkra profilalkotásmentes opciókat választani, hiszen leiratkozhatunk a tartalmak személyre szabásáról. A leiratkozással már nem személyes érdeklődési körünkön alapuló tartalmakat fogunk látni a TikTokon a „Neked” és „Élő” hírcsatornákon, hanem helyi érdeklődésű vagy globálisan népszerű videókat fog javasolni a TikTok.
Ahogy azt már egy korábbi cikkünkben is említettük, az algoritmikus profilalkotás tekintetében az új, DSA-konform funkciók bevezetésének éllovasa a Meta volt. A Facebook a korábbról már ismert „Miért látom ezt?” funkcióra építve, 22 rendszerkártyával nyújt tájékoztatást arról, hogy a mesterséges intelligenciarendszereik miként befolyásolják, hogyan rangsorolják a tartalmakat, és a Facebookon is kikapcsolható a profilalkotáson alapuló tartalomajánlás. További újdonságként már el tudjuk érni, hogy a hírfolyamunk ne az alapértelmezett feed-algoritmus szerint, hanem időrendi sorrendben mutassa meg az általunk követett ismerősök és oldalak tartalmait, melyek között a Facebook Hírfolyamok fül alatt külön navigálni is tudunk: például, ha a Friends (Barátok) fülre kattintunk, ismerőseink bejegyzéseit láthatjuk, de immáron kronológiai sorrendben. Sőt, a Favorites (Kedvencek) fül alatt akár 30 személyt vagy oldalt is hozzáadhatunk a Kedvencekhez, ezzel aktívan hozzájárulva az algoritmus betanításához, a Hírfolyam testreszabásához. Hasonlóképp az említett célokat szolgálhatja, ha egy megjelenő hirdetést elrejtünk, majd kifejezésre juttatjuk a Facebook kérdéseire adott válaszainkkal, hogy miért nem szeretnénk az látni a jövőben. Ha úgy döntünk, az adott hirdető valamennyi hirdetésétől elzárkózhatunk, így jó eséllyel többé nem lesz dolgunk vele.
2. Illegális tartalom bejelentése
A TikTokon újabb kategóriákban is jelenthetünk már (pl. gyűlöletbeszéd) olyan tartalmat, melyről úgy véljük, hogy illegális az Európai Gazdasági Térség (EGT) területén. Ha a TikTok is illegálisnak tartja azt, globálisan eltávolítja a tartalmat. Ha nem ért velünk egyet, egy külön jogi szakértőkből és moderátorokból álló csapat vizsgálja meg, hogy a tartalom sérti-e a helyi jogszabályokat, és szükség esetén az adott országban fogja korlátozni a kifogásolt tartalmat. A Meta is továbbfejlesztette a jelentési rendszerét, mostantól még könnyebben lehet jelenteni az illegálisnak vélt tartalmakat.
3. Muszáj indokolni!
A DSA-val összhangban a TikTokon és a Facebook-on is mind a tartalom közzétevője, mind a bejelentő tájékoztatást kap a tartalommoderálási döntésről és annak indokolásáról, valamint a jogorvoslati lehetőségekről is. Sőt, a TikTok még azt is elárulja majd, hogy az algoritmus vagy egy moderátor távolította el az adott tartalmat.
Mit is jelent ez? Eddig elég volt, ha kaptunk egy jelzést, ha a tartalmunkat eltávolították, azonban annak indokait sok esetben homály fedte. A DSA szemlélete szerint viszont különösen fontos, hogy a felhasználó meg is értse a profiljával, megosztásaival kapcsolatos döntéseket, ezért az új szabályozás nyomán magyarázattal fogja ellátni döntéseit a Facebook és a TikTok is.
4. Kiskorúaknak célzott reklám tilalma
A Facebook már február óta, a TikTok júliustól biztosítja, hogy a 13-17 év közötti kiskorúak ne lássanak személyre szabott hirdetéseket a platformokon.
5. Hirdetések átláthatósága
Hirdetéskönyvtáraikban elsőként a Facebook, majd a TikTok is lehetővé teszi valamennyi olyan hirdetés megjelenítését, amely az EU-ban élő embereket célozza meg, a célzáshoz használt hirdetési metaadatokkal (pl. életkor, nem) együtt.
A fenti változtatásoknak természetesen örülünk, hiszen valamennyi az online felhasználók biztonságának megteremtését, a jogellenes vagy káros tartalmak terjedésének a megakadályozását célozza. Az óriások csak remélhetik, hogy azzal, hogy a rangsorolási „miértekbe” átláthatósági intézkedéseik által kellően széles betekintést biztosítanak számunkra, nem nyomjuk majd le a mesterséges intelligencia kikapcsoló gombját. Hiszen az előzőek alapján a lehetőség adottá vált a teljes kikapcsolásra, de a bonyolult beállítások helyett (gondoljunk a Facebook rendszerkártyák számára), lehet, hogy inkább csak testre szabjuk az algoritmus ajánlásokat.
Szerző: onlineplatformok.hu