A hazai KKV-k tapasztalatai az online platformok üzleti célú használatakor
Az Impetus Research által az NMHH megrendelésére 2023 tavaszán elvégzett, számítógéppel segített telefonos (CATI) piackutatás a hazai mikro, kis- és középvállalatok (kkv-k) körében mérte fel az online piacterek használatát. A felmérés azt vizsgálta, hogy a piactereken kereskedő hazai vállalkozások milyen tapasztalatokat gyűjtöttek, milyen értékesítési és marketingaktivitást végeznek ezeken a platformokon, mi a véleményük az online piacterek használati feltételeiről, és milyen problémákkal találkoztak.
Az NMHH (mint digitális szolgáltatási koordinátor) számára e téma a digitális szolgáltatásokról szóló rendelet (DSA) III. fejezet 4. szakaszának rendelkezései miatt vált fontossá, amely 2024 februárjától speciális kötelezettségeket határoz meg a mikro- és kisvállalkozásnak nem minősülő online piacterek számára az üzleti felhasználóik nyomon követhetőségére vonatkozóan. Emellett megköveteli, hogy a piacterek véletlenszerű ellenőrzéseket végezzenek azzal kapcsolatban, hogy a platformjukon kereskedők portékáit illegális termékként azonosította-e bármelyik hivatalos adatbázis. Mindezeken felül a piactereknek be kell tartaniuk a valamennyi közvetítő szolgáltatókra, a tárhelyszolgáltatókra és az online platformokra vonatkozó kötelezettségeket (1-3. szakasz) is, így pl. a szerződési feltételeiket világosan, érthetően és egyértelműen kell megfogalmazniuk, és érvényesítésük során kellő gondossággal, objektíven és arányosan kell eljárniuk (14. cikk).
A kutatás választ ad arra többek között, hogy a megkérdezett szerint:
- Mennyire volt nehéz csatlakozni az online piactérhez?
- Átláthatóak-e számukra a csatlakozás jogi feltételei?
- Mi a véleményük az alkalmazott jutalékokról?
- Mi motiválja őket a csatlakozásban?
A felmérés eredményei alapján a kutatócég néhány javaslatot is megfogalmazott, amellyel magasabb ügyfélelégedettség lenne elérhető a piactereken kereskedő kkv-k körében.