Az online platformok felügyelete: a hazai digitális szolgáltatási koordinátor feladatai

A DSA rendelet számos olyan új eljárást, intézményt vezet be, amelyek együttesen járulnak majd hozzá a rendelet érvényesítéséhez.
DiSzKo
A DSA rendelet létrehozta a Digitális Szolgáltatási Koordinátorok (a jogszabályban szereplő rövidítése az angol kifejezésből fakadóan DSC, de a könnyebb megjegyezhetőség érdekében ezentúl mi a DiSzKo betűszót használjuk) intézményét, melyek minden tagállamban az adott országban letelepedett közvetítő szolgáltatók tekintetében felelősek a rendelet végrehajtásáért. Magyarországon a médiaszolgáltatásokról és tömegkommunikációról szóló 2010. évi CLXXXV. törvény 110. § i) pontja szerint az NMHH ez a kijelölt illetékes hatóság, vagyis a digitális szolgáltatási koordinátorok DSA-ban meghatározott jogköreit az NMHH önállóan gyakorolja.
Az online óriásplatformok (VLOP: Very Large Online Platform) és a nagyon népszerű online keresőprogramok (VLOSE: Very Large Online Search Engine) felügyelete (vagyis azon online platformok és keresőprogramok, melyeknek legalább havi 45 millió aktív felhasználója van, pl. Facebook, YouTube, Google) tekintetében azonban nem a DiSzKo, hanem az Európai Bizottság lesz a felelős a rendelet végrehajtásáért.
NMHH online platform vízió:
Az NMHH mint digitális szolgáltatási koordinátor a média- és hírközlési piacok szabályozásán túl olyan tudásközponttá válik a digitális szolgáltatások piacán is, amely átlátja a digitális ökoszisztéma működését, elősegíti a közvetítő szolgáltatók működésének átláthatóságát, biztosítja a vonatkozó szabályozás betartatását, illetve egyrészt támogatja a felhasználókat az online világban való eligazodásban, másrészt segíti az innovatív hazai vállalkozások digitális környezetben való sikeres érvényesülését.
Annak érdekében, hogy az NMHH 2024. február 17., a DSA rendelet alkalmazásának kezdőidőpontja után sikeresen el tudja látni a közvetítő szolgáltatók szabályozásával kapcsolatos feladatokat,
- felméri a hazai közvetítő szolgáltatók körét
- kutatásokat finanszíroz annak érdekében, hogy minél jobban megismerjük az online platformok mindennapi életünkre gyakorolt hatását
- szakmai tudásközpontként hatékony kommunikációra törekszik a piaci szereplőkkel, a tudományos szférával, illetve a felhasználókkal, szakmai és tájékoztató anyagok és publikációk ezen honlapon keresztül történő közzététele által.
A letelepedés szerinti DiSzKo feladatai
- felelős minden olyan tevékenységért, amely a rendelet alkalmazásának felügyeletével és végrehajtásával kapcsolatos az adott tagállamban, kivéve, ha az érintett tagállam bizonyos konkrét feladatokat más illetékes hatóságokra ruházott. Ezek különösen (de nem kizárólagosan) a következőket jelentik:
- információszolgáltatási kötelezettség betartásának rendszeres és folyamatos ellenőrzése;
- az érintettek által kijelölt kapcsolattartási pontok kialakításának ellenőrzése;
- éves átláthatósági jelentés közzétételének ellenőrzése;
- belső panaszkezelési rendszer meglétének ellenőrzése;
- online hirdetésekkel kapcsolatos átláthatósági követelmények betartatása;
- jogellenes tartalmak észlelése esetén fennálló bejelentési kötelezettség betartatása;
- felelős a nemzeti szintű koordináció biztosításáért;
- kizárólagos kapcsolattartási pont a Bizottság, a Testület, a többi tagállam digitális szolgáltatási koordinátorai, valamint az érintett tagállam más illetékes hatóságai felé a rendelet alkalmazásával kapcsolatos valamennyi kérdés tekintetében;
- a rendeletnek való megfelelés nyomon követéséhez és értékeléséhez szükséges adatgyűjtés, az esetlegesen szükségessé váló helyszíni vizsgálat lehetőségével;
- a letelepedés szerinti Koordinátor kérelmére kötelesek a platformok információt szolgáltatni az EU-s felhasználók aktuális számáról. Amennyiben a Koordinátor olyan adatokat kap, melyek alapján feltételezhetően a szolgáltató VLOP-nak minősül, erről értesíti a Bizottságot;
- a szolgáltatás igénybe vevői által benyújtott panaszok kezelése;
- hatékony, arányos és visszatartó erejű szankciók kidolgozása, melynek általános mértéke max. az előző pénzügyi év globális árbevételének 6%-a, információszolgáltatás elmulasztása vagy helyszíni vizsgálat elutasítása esetén az előző pénzügyi év globális árbevételének 1%-a, kényszerítő bírság esetén a globális napi bevétel 5%-a;
- kinevezési feladatok
- a peren kívüli vitarendezési testület státusz tanúsítása, illetve a tanúsítás visszavonása
- a megbízható bejelentő státusz odaítélése, felfüggesztése, illetve megszüntetése;
- A Bizottsággal és más Koordinátorokkal való együttműködés
- a Digitális Szolgáltatások Európai Testületének munkájában való részvétel
- a többi tagállami koordinátorral és az Európai Bizottsággal való együttműködés és vizsgálatok kezdeményezése.
A célország szerinti koordinátor lehetőségei a nem letelepedett, nem VLOP platformokkal kapcsolatban
- a szolgáltatások igénybevevői panaszt nyújthatnak be a lakóhelyük szerinti koordinátorhoz, aki megvizsgálja a panaszt, és adott esetben továbbítja azt a szolgáltatás letelepedési helye szerinti Koordinátornak, saját álláspontja kíséretében;
- amennyiben a Bizottság nem kezdeményezett vizsgálatot ugyanazon jogsértés miatt, a Koordinátor, amennyiben azt gyanítja, hogy egy közvetítőszolgáltatást nyújtó szolgáltató olyan módon megsértette e rendeletet, amely érinti a szolgáltatás címzettjeit az adott digitális szolgáltatás tagállamában, felkérheti a letelepedés szerinti Koordinátort, hogy értékelje az ügyet, és tegye meg a szükséges vizsgálati és végrehajtási intézkedéseket a rendeletnek való megfelelés biztosítása érdekében;
- legalább három tagállam a Digitális Szolgáltatások Európai Testületén keresztül kérheti a letelepedés szerinti Koordinátor eljárását (vagy közös vizsgálatot). Vita esetén lehetőség van az ügy Bizottság elé utalására.
Célország szerinti koordinátor lehetőségei a VLOP-kal kapcsolatban
A VLOP-kal, VLOSE-kal kapcsolatos végrehajtási és felügyeleti feladatok a Bizottság hatáskörébe tartoznak, illetve, amennyiben a Bizottság nem kezdeményez eljárást egy jogsértés miatt, a rendelet rendelkezéseinek e szolgáltatókkal szembeni felügyelete és végrehajtása annak a tagállamnak a hatásköre, amelyben a VLOP-szolgáltató fő székhelye található.
A célország szerinti digitális szolgáltatási koordinátor lehetőségei:
- a tagállami koordinátorhoz érkezett panaszok továbbítása a letelepedés szerinti koordinátor felé;
- a Digitális Szolgáltatások Európai Testületében való tagságon keresztül részt vesz a digitális szolgáltatások koordinátorainak vagy más illetékes nemzeti hatóságoknak címzett vélemények, kérések és ajánlások megfogalmazásában, elfogadásában, illetve kölcsönös segítségnyújtás keretében információt cserélhet más koordinátorokkal;
- amennyiben bármelyik Koordinátor úgy észleli, hogy egy VLOP rendszerszinten megsértette a rendelet bármely rendelkezését olyan módon, amely súlyosan érinti a szolgáltatás igénybevevőit a tagállamában, az erre vonatkozó információkkal a Bizottsághoz fordulhat. A Bizottság kérésére a Koordinátorok és más illetékes hatóságok minden szükséges információt kötelesek megadni a Bizottságnak.
Szerző: onlineplatformok.hu