Sötét mintázatok és megoldások, különös tekintettel az online platformokra
A sötét mintázatok olyan felhasználói felületi kialakítások, amelyek szándékosan manipulálják a felhasználókat olyan cselekvésekre, amelyeket maguktól nem állt szándékukban megtenni. Ilyen manipulatív technikákat sajnos gyakran használnak az online platformokon – például piactereken vagy a közösségi médiában –, hogy a felhasználókat vásárlásra, feliratkozásra vagy személyes adatok megosztására ösztönözzék. Dr. Szilágyi Pál az NMHH megbízásából készült tanulmányában e sötét mintázatok tudományos és jogi hátterét, meghatározását és változatos típusait mutatja be, a magyar online platformok gyakorlatából vett példákkal is illusztrálva.
A téma aktualitását az NMHH – mint digitális szolgáltatási koordinátor – számára a jövő februártól alkalmazandó digitális szolgáltatásokról szóló uniós rendelet (DSA) adta. A rendelet kimondja, hogy az online platformot üzemeltető szolgáltatók „nem tervezhetik meg, alakíthatják ki vagy üzemeltethetik online interfészeiket oly módon, amely megtéveszti vagy manipulálja a szolgáltatásaikat igénybe vevőket”, azaz nem alkalmazhatnak sötét mintázatokat.
A kutató a tanulmányban többek között az alábbi kérdésekre kereste a választ:
- Az uniós és hazai jogszabályok hogyan szabályozzák a sötét mintázatok alkalmazásait az online platformokon?
- A hazai online platformok a felhasználói felületeiken milyen, a felhasználók figyelmét, döntési folyamatait károsan befolyásoló sötét mintázatokat alkalmaznak?
- Mit tehetnek a hatóságok a probléma eredményes kezelése érdekében?