A DSA alkalmazása a hazai piactereknél
Az Impetus Research Kft. az NMHH felkérésére vizsgálta a DSA bevezetésével kapcsolatos tapasztalatokat a hazai online piacterek körében. A DSA alapján online piactérnek olyan online platformokat tekintettek, amelyek lehetővé teszik a fogyasztók számára, hogy távollevők közötti szerződéseket kössenek a kereskedőkkel. A kutatás során vizsgálták a rendelet ismertségét, az alkalmazásának jelenlegi státuszát, a bevezetés nehézségeit és az esetleges értelmezési problémákat.
A kutatás során öt, jelentős hazai online piactereket üzemeltető vállalkozással készültek személyes interjúk. Az interjúk során elsősorban a következő kérdésekre keresték a válaszokat:
- A legnagyobb hazai online piacterek szerint mik a legnagyobb kihívások a DSA vonatkozó szabályainak betartása területén?
- Milyen gyakorisággal találkoznak a piacterek csalásokkal (pl. nem jogtiszta termékek, fizetéssel kapcsolatos csalások), mit tesznek ezek kiszűrése érdekében?
- Milyen változtatásokat terveznek az online felületeiken, folyamataikban, szabályzataikban a DSA-nak való megfelelés érdekében?
A kutatás alapján az online piactereket üzemeltető vállalkozások nem számítanak arra, hogy a DSA jelentősebb mértékben befolyásolná a jelenlegi piaci folyamatokat és struktúrát, ugyanakkor a fogyasztók számára előnyösnek ítélik meg az új jogszabályt.