Mindenkinek van egy sötét folt az életében
„Ádika, és mondd csak, érettségi után mik a terveid?
UI/UX-designer leszek.
Hogy micsoda?”
A témafelvetés a szóbeli érettségik időszakában különösen aktuális, a vizsgatárgyakat tekintve viszont a válasz már meghökkentő lehet. A dizájn, a formatervezés ismert az iparművészet körében, de a technológia fejlődésével már a felhasználói élmény kialakításában is szerepet kapott. Tehát Ádika UX- (user experience, magyarul: felhasználói élmény) designerként nem házak belső tereit, hanem weboldalakat, applikációkat és egyéb elektronikus felületeket fog kialakítani azért, hogy azok használatát érdekessé és könnyen kezelhetővé tegye. Vagy addiktívabbá. A technológiai szakemberek ugyanis adatokat gyűjtenek és tárolnak a felhasználók viselkedéséről az online felületeken (például kattintások száma, munkamenet időtartama). Ezek segítségével megpróbálják rávenni a felhasználókat, hogy minél több időt töltsenek az oldalon, rosszabb esetben pedig a döntéseiket is negatívan befolyásolják. Ez megnyilvánulhat a platform számára kedvező adatvédelmi hozzájárulások megadásában, az előfizetés lemondásának, fiók törlésének megnehezítésében vagy akár egy észrevétlen hírlevél-feliratkozásban is.
A példaként hozott sötét mintázatok (angolul dark patterns) a felhasználók kognitív torzításait használják ki. Ezek a torzítások az emberi viselkedés és döntéshozatal természetes velejárói, hiszen képtelenek vagyunk minden egyes alkalommal minden döntést alaposan megfontolni, és mérlegelni a mellette és ellene szóló érveket. Még ha úgy is gondoljuk, hogy a döntést végül racionálisan hoztuk meg, vannak olyan észrevehetetlen korlátok, amelyek mégis befolyásolják döntéseinket. Ilyen torzítás lehet például az, hogy a korlátozottan elérhető dolgokat magasabbra értékeljük. „Már csak X darab elérhető”, „Még X ember nézi ezt a terméket/szolgáltatást”, „Igen, leiratkozom, mert nem szeretnék értesülni a szuper izgalmas ajánlataitokról”. Ismerősen hangzanak ezek az üzenetek, ugye? Teljesen érhető, ha az ilyen és ehhez hasonló sürgetés láttán idegesek vagy ingerültek leszünk, vagy a bűntudatkeltés miatt elbizonytalanodunk. Ezek az üzenetek egyfajta beavatkozást jelentenek a döntési autonómiánkba, súlyosabb esetben eltéríthetnek bennünket eredeti elhatározásunktól. Egy ilyen sérülékeny helyzetben hajlamosabbak vagyunk nem megalapozott vagy akár kifejezetten hátrányos döntést hozni, például nem nézünk meg más termékeket vagy más weboldalakat az árak összehasonlítása érdekében, vagy mégis a feliratkozás mellett döntünk, hiszen ki akarna lemaradni az izgalmas ajánlatokról?
Mivel ezek a taktikák pszichés működésünk gyengeségeit, esetlenségünket használják ki, nehéz is ellenük védekezni. Ezt nemcsak Kaliforniában ismerték fel, hanem időközben az Európai Unióban is, ugyanis a digitális szolgáltatásokról szóló uniós normák jövő februártól tiltani fogják a sötét minták (megoldások) alkalmazását az online platformokon.
És akkor ennyi volt? Egyoldalúan ki vagyunk szolgáltatva Ádika gonosz célok által vezérelt kreativitásának, és bízzunk meg a vállalkozások önkéntes jogkövetésében? Nem feltétlenül, de ehhez az online térben tanúsítható lehető legdeviánsabb viselkedésre lesz szükség: önmérséklet tanúsítására. Szánjunk időt a döntési helyzetek felismerésére, lehetőségeink átgondolására akkor is, ha nagyon gyorsan szeretnék hozzájutni a kívánt információhoz. Ne feledjük, hogy az online platformokon nemcsak 4 vagy 5 évente szavazunk, hanem használatuk minden percében. A közösség erejével dönthetjük el, hogy milyen gyakorlatot tartunk helyesnek, tisztességesnek, és melyeket nem kívánunk használatukkal előnyhöz juttatni.
Ehhez nyújt segítséget az onlineplatformok.hu, ahol a sötét mintázatok témájában további ismeretterjesztő cikkeket osztunk meg, hogy a felhasználók sikeresen vegyék fel a harcot a vakfoltjaikra leselkedő platformokkal szemben.
Szerző: onlineplatformok.hu