0%

Az online hirdetési piac működése

utolsó módosítás: 2023. július 13. 13:35

A legtöbb vállalkozás számára alapvető fontosságú, hogy felhívja magára a figyelmet, a célcsoportjába tartozó fogyasztókat elérje, megismerje, minél célzottabb, relevánsabb hirdetésekkel tudja megszólítani potenciális vevőit, felhasználóit, és ezáltal végső soron értékesíteni tudja termékét, szolgáltatását.

Mivel a felhasználók egyre több időt töltenek online, a digitális hirdetések mára mindehhez nélkülözhetetlenek lettek - ráadásul a többi reklámfelülettel szemben itt gyakorlatilag azonnal mérhető a reklám fogyasztókra gyakorolt hatása. 

2021-ben már a magyarországi reklámtorta több, mint felét tették ki a digitális reklámköltések. Ezen belül az MRSZ  becslése szerint 101,8 Mrd forintot költöttek el a hirdetők a globális platformokon (többségében a világ digitális reklámpiacát is uraló, Google-t és Youtube-ot üzemeltető Alphabet, és a Facebook-ot, Instagram-ot üzemeltető Meta külföldi cégeinél), és 54,1 Mrd forintot a hazai reklámértékesítőknél. A tendencia ráadásul a globális platformoknak kedvez: a hazai reklámpiacon a feléjük áramló összegek növekednek a legnagyobb ütemben.

2021 igazi sikertörténet volt a globális digitális reklámpiacon, a piacméret soha nem látott mértékben nőtt. A Google 2021-es reklámbevétele 209,49 milliárd dollár volt, míg a Meta összbevétele ebben az évben haladta meg először a 100 milliárd dollárt, 37 százalékos bevételnövekedéssel elérte a 117,9 milliárd dolláros bevételt, vagyis a 2021-es globális digitális reklámpiac kb. ötödét.

Az idei év már kevésbé ígérkezik kedvezőnek: a gazdasági visszaesés miatt sok hirdető csökkentette reklámbüdzséjét. Ez az alapvetően reklámbevételekre építő üzleti modellel rendelkező online platformokat igen negatívan érinti, tömeges elbocsátásokról, költségcsökkentésekről szóló hírekkel van tele mostanában a nemzetközi sajtó. 

A reklámpiac ráadásul számos olyan jogi, technológiai kihívással néz szembe, amelyek alapvetően forgathatják fel a jelenlegi status quo-t. Leginkább a piac legfőbb információ forrása, a harmadik féltől származó cookie-k kivezetése foglalkoztatja az érintetteket, hiszen így nehezebbé válik majd a hirdetők számára a hatékony targetálás, illetve jelentősen visszaeshet (a Google felmérése szerint 50-60 százalékkal) a reklámbevétel.

A jövőben ezért sokkal fontosabbá válnak a first-party, azaz elsődleges cookie-kra építő kampányok, pl. a vásárlási előzmények, hírlevelek, saját mobilapplikációban történő tevékenységek alapján. Ez némiképp átrendezheti a piacot, hiszen a már ismert, felépített branddel rendelkező vállalkozásoknak könnyebb lehet ezekhez az információkhoz hozzájutniuk.

Cookie/süti:

Adattároló egység a felhasználó eszközén. A felhasználó számítógépén tárolt fájl, amelyet a honlapok látogatása során kap a felhasználó. A cookie egyedi látogatók mérésére is alkalmazható, ugyanakkor könnyen eltávolítható vagy beállítható, hogy az adott böngésző egyáltalán ne fogadjon el sütiket. A cookie tartalmazza a látogató által alkalmazott beállításokat, preferenciákat. A cookie-k használatával a hirdetők könnyebben tudják elérni a közönségüket, és azt is figyelemmel tudják tartani, hogy hány hirdetés jelenik meg az oldalon, és hányra kattintottak. Ilyen módon a cookie-knak is köszönhető, hogy ingyenes tartalomszolgáltatás létezik. A hirdetések nagyobb hatékonyságához is hozzájárulnak a cookie-k, mert a használatuk révén megoldható például, hogy ne jelenjen meg többször ugyanaz a banner, illetve, hogy relevánsabb hirdetések legyenek láthatóak. (forrás: https://iab.hu/szotar/cookie/)

Hogy mit hoz a jövő ezen a piacon, azt nehéz megjósolni. A Whitereport NMHH számára készült tanulmánya biztosan segít viszont abban, hogy jobban megértsük ennek az igen bonyolult piacnak a működését, hazai vonatkozásait, illetve az előttünk álló kihívásokat.

Szerző: onlineplatformok.hu

Ez is érdekelheti