A pandémia hatása az online felhasználói szokásokra
2019-ben ütötte fel a fejét a járvány, amely 2020 kora tavaszától a magyar lakosokat is óriási kihívások elé állította. A járványhelyzet következtében 2020 egyik kulcsszava a digitalizáció lett: változtak az online felhasználói szokások is, még nagyobb teret nyertek az online platformok, az online tér a mindennapok megkerülhetetlen részévé vált. Általánosságban elmondható ugyan, hogy a kor előrehaladtával az online aktivitás csökken, de a kényszer szülte helyzet nyomán vajon megváltoztak a kiskorúak/felnőttek online felhasználói szokásai? Ha igen, az „átállás” tartós volt? Többek között erre kereste a választ Bereczki Enikő kutató a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság megrendelésével készített kutatásában.
A kutatás során különböző generációs célcsoportokkal mélyinterjúkra, fókuszcsoportos beszélgetésekre került sor, valamint egy ezerfős online kérdőíves kutatás is a módszertan részét képezte. Mindezek mentén a megkérdezettek fokozottabb digitális jelenlétükkel összefüggésben különböző egészségügyi kihívásokról, mentális problémákról is beszámoltak.
„Kemény volt, amikor öten home office-ban voltunk, a három gyerek három különböző korosztályt képviselt […] 16 órás munkanapom volt. […] maradandó gerincferdülésük lett. (X generációs fókuszcsoportos interjú.)
„A telefonommal olyan szinten összenőttem, hogy bárhova vittem magammal, és ez a mai napokra is kihat.” (Z generációs fókuszcsoportos interjú.)
„Átlagban a TikTokot naponta 8 és fél órát használtam, ami azért sok, és ez már nem túlhasználat, hanem függőség.” (Z generációs fókuszcsoportos interjú.)
A témában készített teljes tanulmányt és annak rövid összefoglalóját a lenti linkekre kattintással olvashatják.