0%

„DIGIKID” applikáció-alapú adatgyűjtés a 8-15 éves korosztály digitális eszközhasználatáról

utolsó módosítás: 2023. július 13. 13:46

Kutatásunk a 8-15 éves, iskolás korosztály mobiltelefonhasználatát és online viselkedését vizsgálta egy komplex, vegyes dizájnú módszertannal. Az alkalmazott módszer újdonsága, hogy egyaránt használt kérdőíves (online survey alapú) adatgyűjtést és az általános okostelefon, illetve applikáció-használati szokásokat felmérő automatikus szoftveres adatgyűjtést. Ezzel a kutatással a korábbi kérdőíves felmérésekhez képest pontosabb és/vagy más perspektívából megfigyelt képet kaphatunk arról, hogy mit is jelent valójában az okostelefon egy gyerek életében.

A kutatás módszertana

A kutatásba összesen 105 háztartást vontunk be. Az adatok tisztítása és ellenőrzése után végül egy olyan 80 elemű szülő-gyerek adatbázist állítottunk össze, amely harmonizált formában tartalmazta a kérdőívekre adott válaszok, illetve a szoftveres adatgyűjtés feldolgozott eredményeit. A kutatás során használt szoftver a résztvevő gyerekek által korábban telepített applikációk megnyitásának pontos idejét, illetve a használat hosszát rögzítette. A szoftver az egyes alkalmazásokon belüli adatokhoz, így például a hanghívásokhoz, a telefonhívások során használt a telefonszámokhoz, a felkeresett weboldalakhoz, illetve az egyes applikációkban elküldött üzenetekhez nem fért hozzá. Az előzetes terveknek megfelelően az alkalmazás a legtöbb esetben legalább 30 napon keresztül rögzítette a készülékhasználati szokásokat. Az adatgyűjtés 2022. október vége és december eleje között zajlott.

Fontos, hogy a kutatás a minta összetétele és az alacsony elemszám miatt nem reprezentatív a teljes magyarországi 8-15 éves korosztályra, illetve az ilyen korú gyerekeket nevelő szülőkre nézve sem tehetünk általános megállapításokat a kutatás alapján. A kis minta és a széles területi és részben társadalmi „lefedettség” miatt a kutatás eredményei mégis nagyon hasznos közvetlen információkkal szolgálhatnak a korosztály telefon- és internethasználati szokásaival kapcsolatban.

Legfontosabb eredmények

Mikor és mennyi ideig használják a gyerekek a telefonjukat?

  • Az átlagos napi képernyőidő 9 perc és közel teljes nap között változott. Ez utóbbi érték azonban néhány speciális alkalmazás futtatásának volt köszönhető, amelyek állandóan aktív állapotban tartották a telefont. Az átlagos napi képernyőidő a teljes mintára és a teljes vizsgálati időszakra (de csak az aktív napokra) számolva 234 perc, azaz naponta közel 4 óra. Az életkor növekedésével párhuzamosan nő a készülékhasználat átlagos ideje.
  • A kutatásban résztvevő gyerekek egy kisebb részének telefonjain hétköznapokon már hajnali 4 óra után megfigyelhető az aktivitás növekedése, amely nagyjából fél 6 és fél 7 között éri el a reggeli csúcsot, majd kisebb visszaesés után fél 8 és 8 között van egy újabb emelkedés. (Ez a többség esetében az iskolába történő közlekedés alatt, illetve a tanítás kezdetét megelőző telefonhasználat.) Hétköznapokon, tanítási idő (kb. 8-11 óra) között viszonylag alacsony mértékű a telefonhasználat, bár életkor alapján elég nagy eltérések figyelhetők meg. Minél idősebb valaki, annál nagyobb eséllyel használja a telefonját hétköznap délelőtt. Délelőtt 11 óra után, az ebédidő körül megindul az emelkedés, amely délután 5-8 között éri el a napi csúcsát.
  • Éjfél és hajnal 5 óra között természetesen a legtöbb gyerek nem használja a telefonját, azonban a kutatásba bevont gyerekek közül többen voltak, akik, ha nem is minden nap, de az adatgyűjtés időszakában az éjszaka közepén is bekapcsolták a telefonjukat, néhányan pedig kifejezetten sokat használták éjszaka (pl. filmek nézésére).
  • A hétköznapokhoz képest a hétvégék más dinamikát mutatnak, összességében azonban a hétvégi átlagos képernyőidő alacsonyabb, mint a hétköznapokon mért.

Használt (telepített) alkalmazások száma

  • A vizsgált készülékekre telepített (és legalább egyszer használt) alkalmazások átlagos száma 76 volt, ami 147 (!) és 6 között változott készülékenként.
  • Az adatgyűjtés időszakában a gyerekek által használt telefonokon összesen 1458 különböző alkalmazásról gyűjtöttünk információkat. A kutatás számára releváns applikációk száma 1404 volt. A telefonok aktív képernyőidejének közel 60%-át a közösségi média (39%) és az egyéb kommunikációs alkalmazások (pl. böngésző és üzenetküldő) (19%) teszik ki. 

Legnépszerűbb alkalmazások

  • A legnépszerűbb közösségi média-platformok (Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat, YouTube, Messenger) az összes rögzített (és tisztított) alkalmazás-indítás felét (49%) teszik ki.
  • A teljes adatbázisra kiszámolva a gyerekek telefonjukkal eltöltött összidejének 18%-a (!) a TikTokon zajlik, további 12% pedig a YouTube-on. A Messenger és a Snapchat 8, illetve 7%, míg a két Meta-platform (Instagram és Facebook) összesen a teljes képernyőidő 10%-áért felel.
  • A hat közösségi média-alkalmazást (TikTok, YouTube, Messenger, Instagram, Snapchat, Facebook) valamilyen rendszerességgel használó 75 gyerek napi összesített közösségi-média képernyőidő átlaga 133 perc, azaz közel két és negyed óra.
  • A TikTokozás napi átlaga (azok körében akik használják az appot) 80 perc, a YouTube-é 37 perc, a Messenger és az Instagram pedig napi 21 perc. A Facebookon 17 percet, míg a Snapchaten napi átlagban 11 percet töltenek az applikációt használó gyerekek. A TikTok rövid idő alatt egyértelműen az első számú platformmá vált ennek a korosztálynak az életében.
  • Egy-két órányi kivételtől eltekintve a TikTok elsősége a nap második felében lényegében megkérdőjelezhetetlen, azaz jelenleg ezzel az alkalmazással töltik a gyerekek a legtöbb időt.

Szerző: onlineplatformok.hu

Ez is érdekelheti