Csökkenthető a cyberbullying a digitális írástudás fejlesztésével?

A cyberbullying (online/internetes bántalmazás) viszonylag új jelenség az iskolás fiatalok és környezetük mindennapi életében. Az elmúlt években ugyanakkor már számos kutatás foglalkozott a cyberbullying vizsgálatával Magyarországon is, így ma már sokat tudunk arról, hogy az milyen formában, milyen mértékben és kiknek a körében fordul elő. Az Európai Unió más tagállamaihoz képest azonban hazánkban több gyereket érint ez a probléma. A magas cyberbullying előfordulás okait a megelőzés szempontjából is fontos lenne feltárni és megérteni. Az, hogy a társadalom milyen viselkedéseket tekint elfogadhatónak az online térben, és ezeket hogyan közvetíti a gyerekek felé, nagyban összefügg a gyerekeket nevelő szülők, pedagógusok digitális nevelési stratégiáival és a digitális kompetenciáikkal is, vagyis azzal, hogy ők maguk mennyire felkészülten mozognak az online térben.
Az NMHH felkérésére a Jármi Éva PhD., Várnai Dóra Eszter PhD. és Arató Nikolett PhD. pszichológus szakértők által készített kutatás elsősorban arra a kérdésre kereste a választ, hogy a digitális kompetenciák fejlesztése az iskolában és a felnőtt lakosság körében jó iránya lehet-e az online sérülékenység csökkentésének, ezen belül a cyberbullying megelőzésének. Ezért a kutatás egyik fő fókusza a digitális írástudás szerepének meghatározása volt a cyberbullying előfordulásában és megelőzésében, illetve annak azonosítása, hogy milyen feladatok hárulnak ezen a téren az oktatási intézményekre, a pedagógusokra, valamint az iskolai segítő szakemberekre.
A teljes kutatás, továbbá annak összefoglalója a pdf fájlokra kattintva érhető el.