Az énkép kialakulása/másolása és a közösségi média
A közösségi média mint tükör? Egy-egy Insta-profil a hibátlanra retusált fotók sorával inkább görbe tükör: a filterek világa, a képmanipuláció sokszor csak láttatja a szépet. Kérdés, hogy az ilyen makulátlan virtuális profillal rendelkező személy meddig rejtőzködhet, és képes lesz-e valaha az önelfogadásra.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által megrendelt kutatás a 18–34 éves fiatal felnőttek országos reprezentatív mintáján vizsgálta meg, hogy a közösségimédia-használat és az ahhoz kapcsolódó online jelenségek milyen kapcsolatban állnak a felhasználók énképével és mentális egészségével. A kutatási kérdések vizsgálatára egy több mint 70 kérdésből álló kérdőív szolgált, a mintába került személyeket hivatásos kérdezőbiztosok keresték fel.
A kutatók a tanulmányban többek között az alábbi kérdésekre keresték a választ:
- Hogyan függ össze a negatívabb énkép és a közösségimédia-függőség?
- Ha egy hírességért rajongunk, torzulhat-e az énképünk?
- Az internetes zaklatás az elkövető vagy inkább az áldozat énképével mutat szignifikáns összefüggést?
A Viselkedéskutató Társadalomtudományi és Szolgáltató Kft. (Koronczai Beatrix, Zsila Ágnes, Paksi Borbála és Demetrovics Zsolt) által a témában készített teljes tanulmányt és annak rövid összefoglalóját a lenti linkekre kattintással olvashatják.