0%

Online platformok üzleti modelljeinek érzékelése

Az e-kereskedelmi cégek és online platformok többféle üzleti modellt alkalmaznak, akár egy-egy weboldalon többféle verzió is előfordulhat párhuzamosan, ami az e-kereskedelmi oldalak vásárlói számára megnehezítheti a tájékozódást, valamint a jogaik és érdekeik érvényesítését. A fogyasztói szokások és felhasználó ismereti szint felmérése céljából az Impetus Research Kft. 2025 februárjában egy átfogó kérdőíves kutatást készített a 18 évnél idősebb magyar internetezők körében az NMHH felkérésére.

Az 1000 fős reprezentatív online kérdőíves kutatás egy 15 perces kérdőív segítségével vizsgálta a 18 évesnél idősebb internetező lakosság körében az e-kereskedelmi cégekkel és online platformokkal kapcsolatos szabályozások ismertségét, a fogyasztói szokásokat és a témával kapcsolatos ismeret szintjét, a tájékozódási szokásokat és a fogyasztói tudatosságot.

Emellett a piackutató cég az ismertebb hazai online platformok, piacterek weboldalain áttekintette és elemezte az üzleti modelleknek a fogyasztók számára történő bemutatását, az általános szerződési feltételeket, valamint a termékmegjelenítéseknek a DSA szerinti megfelelőségét is.

A kutatás legfontosabb vizsgálati kérdései az alábbiak voltak:

  • Milyen üzleti modelleket használnak az e-kereskedelmi cégek, online platformok (pl. webáruház, dropshipping, piactér)?
  • Az üzleti modelleket a szolgáltatásokat igénybe vevők számára érthetően kommunikálják-e a szolgáltatók?
  • A vásárlók értik-e, milyen következményei vannak a különféle üzleti modelleknek a jogaik érvényesítése szempontjából?

Ez is érdekelheti