A közösségi média gazdasági és társadalmi hatásai

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) évente megjelenő Médiapiaci jelentése többször rámutatott, hogy a globális platformok bővülő használata és folyamatosan erősödő piaci súlya szerteágazó gazdasági és társadalmi, illetve egyéni és közösségi szintű mentális hatásokkal jár. Mindez egyre hangsúlyosabb kihívást jelent a hazai reklám- és médiapiaci szereplők, a jogalkotók, illetve a sokoldalú tájékozódás iránt elkötelezett felhasználók számára egyaránt.
Mivel az adatgazdaság és a mesterséges intelligencia-alapú megoldások elterjedésével még inkább felgyorsult technológiai fejlődés egy gyorsan avuló jogi környezetben valósul meg, az eddigieknél is innovatívabb, rugalmasabb és adaptívabb megoldások kidolgozására van szükség mind a szakpolitikák, mind a szabályozás területén.
A közösségi média pozitív és negatív hatásainak a folyamatos nyomon követése, illetve a beavatkozást igénylő jelenségek azonosítása alapvető társadalmi és nemzetgazdasági érdek.
Egy olyan környezetben, ahol a kizárólag profitszempontokat érvényesítő globális szereplők uralják a piacot (platformgazdaság), az állami intézményekre jelentős szerep hárul a leginkább kiszolgáltatott társadalmi csoportok és üzleti szegmensek felkészítésében, adott esetben megvédésében.
Az esetleges állami beavatkozásnak mindazonáltal célszerű mindig a fokozatosság elvét követni: a tudatosítástól és tájékoztatástól a szakpolitikai programok megtervezésén és végrehajtásán, illetve a nemzetközi együttműködésekben való részvételen át a szabályozói fellépésig széles eszköztár áll rendelkezésére.
Az NMHH – az európai uniós társhatóságokkal, illetve a hazai szakpolitikai és szabályozási szereplőkkel együttműködésben – elkötelezett a nemzetgazdasági és vállalati szintű versenyképességet, illetve a felhasználók információhoz való hozzáféréssel, véleményformálással és mentális egészséggel kapcsolatos jogait veszélyeztető jelenségekkel szembeni fellépésben.
Rendszeres kutatási és elemzési tevékenységével az NMHH a jövőben is mindent megtesz annak érdekében, hogy a döntéshozók átfogó képpel rendelkezzenek az óriásplatformok gyors elterjedésével összefüggő gazdasági és társadalmi folyamatok hatásairól.
Noha a globális platformok intenzív használatának számos pozitív hatás tulajdonítható, szakpolitikai és szabályozási szempontból elsősorban az ugyancsak szerteágazó kockázatokra és mellékhatásokra kell figyelni.
Jelen összefoglaló előbb a globális platformok használatával összefüggő általános jelenségeket mutatja be, majd az ezekkel kapcsolatos társadalmi és gazdasági hatásokat elemzi a legfrissebb nemzetközi és saját kutatási eredmények alapján.
Dr. Koltay András
elnök
Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság